Audio Cafe

Sprzęt Audio => Gramofony, ramiona, wkładki i przedwzmacniacze => Wątek zaczęty przez: StaryM w 02 Maj 2017, 13:36:36

Tytuł: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 13:36:36
Oryginalne ramię gramofonów L75 i L78 nie jest łatwo skalibrować. Jest to spore wyzwanie, które zajmie nam sporo czasu. Czynności są podobne jak w przypadku innych gramofonów, ale dużo trudniejsze do wykonania. Najpierw należy ustawić siłę nacisku igły odpowiednią dla danej wkładki i jest to zadanie niełatwe, ponieważ w oryginalnym ramieniu mamy dwa ciężarki.
Niektórzy radzą, aby ciężarek mniejszy (oznaczony numerem 1 na zdjęciu), przesunąć do pierwszej kreski i wówczas ciężarkiem większym (oznaczonym jako drugi) złapać balans przy opuszczonej windzie podnośnika. Nacisk wówczas będzie wynosił zero. Następnie ciężarkiem pierwszym ustalamy nacisk, kolejne kreski zwiększają nacisk o pół grama.
Są jednak i tacy, którzy uważają, że to dużym ciężarkiem należy ustalić nacisk igły, a mniejszy powinien służyć tylko do minimalnej korekcji i nie należy go przesuwać za bardzo do przodu. Spotkałem się także z poradami sugerującymi usunięcie mniejszego ciężarka
Ja wybrałem sposób mieszany w wyniku długich doświadczeń z późniejszym ustawianiem antyskatingu. Dużym ciężarkiem ustawiłem nacisk 1g, a małym ustaliłem na 2,5g. To prawidłowy nacisk dla wkładki AT-95 z monofoniczną igłą do płyt na 78 obrotów.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 13:40:10
Gdy już został ustawiony prawidłowy nacisk dla zamocowanej w headshellu wkładki, następny krok to ustawienie prawidłowego prowadzenia wkładki.
Musimy sobie wydrukować odpowiedni przymiar i sprawdzić, czy igła znajduje się w odpowiednim miejscu. Ważne by nasz wydruk był odpowiedniej wielkości, a więc punkty B i C muszą być odległe od siebie o 215mm.
Do tej czynności należy zdemontować windę i ramię antyskatingu.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 13:51:31
Używając pierwszego protractora, powinniśmy być pewni, że igła przecina narysowany fragment okręgu, jeśli ramię nie chciało dojść do wyznaczonych punktów, należy odkręcić nieco śrubkę mocującą ramię w obejmie i przesunąć je. Śrubkę potem dokręcić.
Następnie musimy wydrukować sobie kolejny szablon. Służy do tego odpowiedni program (TemplateGen). Odległość pivotu od szpindla w klasycznym ramieniu to 212mm. Wydruk sprawdzamy z linijką w ręku, zaznaczony na rysunku odcinek 100 i 200mm musi być zachowany co do joty. Program ma opcję korekcji wydruku, więc możemy wydruk zmniejszyć lub zwiększyć.
Szablon kładziemy na talerzu tak, by linia prowadziła jak najdokładniej do punktu mocowania ramienia. I zaczynamy ustawianie. Do korekcji służy nam centralna śrubka w headshellu, która pomaga nam zmieniać położenie wkładki.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 13:53:59
Interesuje nas oczywiście ustawienie wkładki, a nie kształt samego headshella. Nie jest to proste i oczywiście nei da się ustawić tego absolutnie idealnie. Musimy starać się, aby margines błędu był jak najmniejszy w obu pozycjach szablonu.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 14:05:17
Gdy już ustawiliśmy położenie wkładki według szablonów, ponownie sprawdzamy nacisk igły na płytę, lepiej nie polegać tylko na oznaczeniach fabrycznych, ale zastosować wagę.
Teraz pora na ustawienie VTA, ponieważ kąt pod którym igła będzie dotykać płyty też jest ważny. Większość wkładek ma ten kąt ustalony na 20 stopni i ustawiony w samej konstrukcji wkładki, co oznacza, że ramię z igłą położone na płycie powinno do niej być równoległe.
Wysokość mocowania ramienia możemy zmienić po lekkim odkręceniu śrubki w tulei (czerwony punkt na zdjęciu). Są tuleje mające dwie śrubki, warto to sprawdzić, zanim użyjemy siły.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Maj 2017, 14:18:24
Jeśli już udało nam się wykonać wszystkie czynności związane z kalibracją i nie trafił nas przy tym jasny szlag, to trzeba ustawić jeszcze antyskating.
Na ramieniu antyskatingu (1) regulujemy wielkość siły dośrodkowej. Kolejne kreseczki od środka na zewnątrz odpowiadają wartościom 1,2,3.. i tak dalej. Wspornik ciężarka mocowany jest na obejmie plastikowej (2). Sam ciężarek (3) i żyłka mocująca (4) są na zdjęciu słabo widoczne.
Musimy tak ustawić antyskating, by w środkowym położeniu ramię zachowywało równowagę i nie odsuwało się od środka płyty. Niektórzy uważają, że igłę należy postawić na gładkiej (bez zapisu) powierzchni płyty, inni wolą by podczas tego pomiaru ramię było zrównoważone przez brak nacisku.
Należy też pamiętać, ze gramofon powinien być wypoziomowany, bo inaczej ustawienie antyskatingu nie będzie miało sensu.

Na koniec można zacząć słuchać muzyki...
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: macmanus w 01 Czerwiec 2017, 20:21:05
Witaj,

Ze zdjęcia, które zamieściłeś wynika, że małym ciężarkiem ustawiłeś siłę nacisku na 3.5g, a nie jak napisałeś 2.5g.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: Darion w 01 Czerwiec 2017, 21:43:05
Wydaje mi się, że podziałka traktuje co 0,5g  wtedy mamy łącznie 2,5g.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 01 Czerwiec 2017, 21:46:58
Podziałka jest co pół grama, mniej więcej ;)
Takie ustawienie daje 2,5 grama sprawdzone na wadze elektronicznej.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: macmanus w 02 Czerwiec 2017, 07:11:28
Podziałka faktycznie jest co pół grama z wyskalowaniem od 0 do 5g (11 nacięć). Krawędź przednia ciężarka przesuwnego (od strony wkładki) wyznacza miejsce ustawienia siły nacisku.
Ja widzę tam 3,5g (pierwsze nacięcie od dołu obrazka to 5g).
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: Darion w 02 Czerwiec 2017, 09:37:56
Krawędź ciężarka (1) dotyka piątego nacięcia - razem więc jest 2,5g. Przesuwając ciężarek w stronę wkładki zwiększasz siłę nacisku. Na zasadzie dźwigni. Dla mnie jest ok.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Czerwiec 2017, 10:23:44
Cytat: macmanus w 02 Czerwiec 2017, 07:11:28Ja widzę tam 3,5g (pierwsze nacięcie od dołu obrazka to 5g).
To zależy od tego, jak się wyzeruje ramię. Najpierw ustawia się położenie małego ciężarka na pierwszej kresce z prawej strony, potem dużym ciężarkiem ustawia się równowagę.
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: Darion w 02 Czerwiec 2017, 10:39:33
Ciężarki...
Mówię Wam, magnetofon. Jeszcze taki z podświetlaną kieszenią.
8)
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: macmanus w 02 Czerwiec 2017, 11:33:42
Cytat: StaryM w 02 Czerwiec 2017, 10:23:44
To zależy od tego, jak się wyzeruje ramię. Najpierw ustawia się położenie małego ciężarka na pierwszej kresce z prawej strony, potem dużym ciężarkiem ustawia się równowagę.

Jeśli wyzerujesz ramię wg innego klucza, niż zawarty w oficjalnym manualu, to deklarowane 2,5g można uzyskać i z ciężarkiem wysuniętym na 5g. Zdjęcie obrazuje jasno 3,5g i tyle. ::)
Tytuł: Odp: Kalibracja oryginalnego ramienia Lenco L75 i L78
Wiadomość wysłana przez: StaryM w 02 Czerwiec 2017, 11:51:21
Cytat: macmanus w 02 Czerwiec 2017, 11:33:42Jeśli wyzerujesz ramię wg innego klucza, niż zawarty w oficjalnym manualu
Możesz pokazać ten oficjalny manual? Bo szukałem i nigdy nie znalazłem. Może być PDF, albo zdjecie.